جلوبندی و تعلیق

جلو پنجره خودرو

جلو پنجره ها همان شبکه های جلویی اتومبیل ها هستند که علاوه بر اینکه نقش یک توری را برای ورود و خروج هوا به رادیاتور ایفا می کنند ، به یکی از المان های زیبایی خودرو ها نیز تبدیل شده اند. قطعات جلو پنجره در خودرو ، قطعاتی مشبک و معمولاً به حالت مستطیل شکل و کشیده هستند که از جنس فلز یا پلاستیک مقاوم ساخته می شوند .

تولید کنندگان انواع خودرو از این لوازم یدکی برای طراحی ویژه خودروهای خود استفاده می‌کنند و همین مشبک بودن این قطعه باعث می شود که عملکرد بهینه در انواع خودرو داشته باشند . در ادامه این بخش از مجله یدک مال به آشنایی بیشتر با این قطعه میپردازیم .

جلو پنجره خودرو چیست ؟

در خودرو های سواری به شبکه‌ ای که در جلوی رادیاتور و در زیر کاپوت جلو قرار دارد جلو پنجره ( Front Grille ) گفته می‌شود. این قطعه از مواد سبک مانند مواد بسپاری ساخته می‌شود و شبکه‌ ای بودن آن برای عبور هوا به رادیاتور است و نقش خنک‌ کننده برای رادیاتور را دارد .

طراحی مشبک برای جلو پنجره در خودروها یک استراتژی خاص برای این لوازم یدکی محسوب می شود . هوا از لابه لای منافذ در این قطعه حرکت می‌ کند و در سرتاسر محفظه زیر کاپوت خودرو ، آزادانه جریان پیدا می کند و در همین حال باعث می‌شود از ورود قطعات بسیار درشت به محفظه اصلی داخل خودرو جلوگیری شود .

همچنین این قطعه خودرو نیز از سرقت لوازم داخل کاپوت جلوگیری کرده و بدون داشتن این قطعه سارق به راحتی کاپوت شما را بالا زده و قطعات با ارزشی نظیر باتری ، ECU  کامپیوتر و کوئل را به سرقت میبرند .

این قطعه بخشی از اشکال مختلف است که در جلوی خودرو نصب می شود و در مدل های مختلف خودرو از نظر ظاهر ، ابعاد ، اندازه و جنس با یکدیگر تفاوت دارند .

ارتفاع عمودی ، عرض افقی ، اندازه ، شکل ، موقعیت و … می تواند بر عملکرد آیرودینامیکی و سرمایش خودرو تأثیر بگذارد . این عوامل تأثیر زیادی بر میزان جریان ورودی دارند .

اهمیت وجود این قطعه در خودرو

  • چهره خودرو : اگر به دنبال تغییر ظاهر خودرو هستید نصب شبکه می تواند تاثیر بسزایی در این مورد داشته باشد .
  • خنک کردن موتور : یکی از کاربردی ترین نقش های قطعه در خودرو ، کمک به خنک سازی موتور میباشد .
  • ایمنی و حفاظتی : این قطعه یک مانع بی‌نظیر برای برخورد اجسام نوک تیز به رادیاتور میباشد . افزایش ایمنی خودرو و همچنین جلوگیری از دسترسی سارقین به قفل کاپوت از دیگر کاربردهای این محصول عنوان میشوند .
  • جلوگیری از ورود زباله های پلاستیکی بزرگ که عملکرد خنک سازی خودرو را مختل میکنند .

انواع جلو پنجره خودرو

جلو پنجره ها به دو نوع پلاستیکی و فلزی تقسیم می شوند همچنین برخی مواقع بر اساس ابعاد و اندازه آن ها دسته بندی می شوند که در ادامه به انواع آن میپردازیم :

جلو پنجره اسپرت : این دسته از جلو پنجره ها را می توان به عنوان یکی از بهترین و البته منحصر به فردترین مدل های این قطعه در نظر گرفت . این محصولات عموما دارای شیارها و البته منافذ زیادی هستند همین مورد هم باعث می شود تا جریان هوا به خوبی از داخل آن ها عبور کند . به همین دلیل هم سبب شد تا این محصولات برای ماشین های مسابقه ای استفاده شوند .

جلو پنجره های هوشمند : این دسته از جلو پنجره ها مختص خودروهای برقی هستند . به همین جهت است که جلو پنجره ها هم به صورت مشبک تولید نمی شوند . در این مدل قطعات هم تعدادی سنسور و سیستم هوشمند وجود دارد که بر روی عملکرد خودرو تاثیر گذار است .

جلو پنجره شرکتی : جلو پنجره های شرکتی را می توان جزو رایج ترین و البته محبوب ترین مدل های این قطعه در نظر گرفت و اغلب رانندگان از آنها استفاده می کنند . این دسته از تولیدات در واقع توسط خود شرکت های سازنده خودرو تولید شده و ساختاری استاندارد و تست شده دارند .

این قطعه در خودروهای لوکس معمولاً در برگیرنده برند تجاری می باشد به طور مثال این قطعات یدکی را در خودروی “ بی ام و ” به صورت دو تکه مشاهده می کنید اما برای خودروی لوکس ” لکسوس ” این قسمت به صورت یک تکه و با طراحی شبیه به ذوزنقه به کار رفته است .

نکات مهمی که بایستی در هنگام خرید جلو پنجره دقت نمود

  • قیمت این قطعه
  • نوع جلو پنجره
  • جنس محصول
  • مدل خودرو
  • برند محصول

مهمترین نکته ای که باید به آن دقت کنید جنس محصول می باشد . برای مثال مدل های پلاستیک فشرده عموماً در برابر ضربات دوام کمتری دارند . با این اوصاف قیمت آن ها نسبتاً مناسب تر است . در مقابل مدل های فلزی مقاومت بیشتری در برابر تغییرات دمایی یا ضربات مختلف دارند و قیمت آن ها اندکی بیشتر می باشد اما بهتر است اولویت خود را بر روی خرید مدل هایی با جنس پلاستیک فشرده بگذارید ؛ چرا که این دسته از محصولات عموماً سازگاری بیشتری دارند و یا اولویت خود را بر روی محصولاتی بگذارید که جریان هوا را به شیوه‌ ای مناسب تر هدایت می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *